(Oteto s booksa.hr :)
Ovo ljeto
započeo sam (nakon petnaestak godina) isponova čitati Krležu; posve
neopterećen težinom klasika, nataloženim iskustvom i neodgovarajućim godišnjim
dobom poželio sam ga promotriti kroz nove naočale, s pažnjom dostojnom bilo
kojeg suvremenog, novog i zanimljivog prozaika. Prvo što mi je upalo u oči jest
kako je oprema nedavnog reizdanja Hiljadu i jedne smrti (Naklada Ljevak, 2011.), zbirke
prvotno izdane 1933. (i odmah potom zabranjene) vrlo minimalistički moderna,
kao da je napravljena za Murakamija, a ne za 'starinskog' Krležu.
I onda se
Krleža obrušio na mene svom snagom: nakon gotovo osamdeset godina, priče su mu
nevjerojatno svježe, društveno kritične više no što itko danas može i pojmiti,
a kamoli izreći ili napisati. U usporedbi s bardom, sve što se danas
piše pod krinkom 'stvarnosne proze' ili pak aspirira društvenoj kritici
podsjeća na tričave pubertetske kvazi-refleksije napisane u tajni
dnevnik. Ništa nije ni sveto ni imuno od Krležine razorne kritike, kako
onomad, tako i danas; kako na nebu, tako i na zemlji. Usitinu, dragi ljubitelji
lika i djela onog Nijemca s Prada cipelicama, ti pošteni svijete iskreno
zabrinut zbog gorke sudbine otetog novigradskog zemljišta: Krleža u svojim
pričama beskompromisno rastura svetu crkvu rimsku ("Crkva rimska trguje
od početka svoga s robovima i s tamničarima podjednako blagohotno (...) Jučer
smo zbog te zemljine kugle palili ljude – jer nije okrugla, a danas razgovaramo
s podvornicima da je okrugla, a sve su to zapravo poganske i bezbožničke
predrasude jer nama je najglavniji naš poslovni uspjeh."), potom
razbija iluzije slobode i države ("O tome kako smo bili austrijanski
robovi, i kako su Srbi bili pariski robovi i lutke, i kako se ni danas nismo
oslobodili, jer da se ne radi o tome da li novine pišu da smo slobodni ili ne,
nego o tome jesmo li bogati ili su nam kese prazne, pak prodajemo svoju radnu
snagu; a o tome novine uopće ne pišu."), a ne zaobilazi ni velevažne
hrvatske tlapnje o hiljadugodišnjem kraljevstvu i slavnijoj, ali podjednako
lažnoj prošlosti ("...idu i prolaze hrvatske čete, vječne hrvatske čete
idu i prolaze već pet stotina godina, prohode i nestaju i prolaze, već hiljadu
godina stupaju i idu i idu hrvatske čete, i kolju se i pale i divljaju, ti
prokleti balkanski graničari, ti žalosni kmetovi carski, ta gladna rulja robova
koja tako stupa noći i noći, dane i dane, godine i godine, stoljeća i stoljeća,
i prolazi i ide i nestaje, jedan-dva, jedan-dva, i vuče se kao umorno kljuse na
repu historije.").
U zbirci je
deset priča i novela koje govore o smrtima: malim i stvarnim (u pričama
'Smrt bludnice Marije' ili 'Smrt Florijana Kranjčeca') ili pak
velikim, globalnim i simboličkim (npr. naslovna 'Hiljadu i jedna smrt'
gdje se mjesto radnje jedan jedini put u zbirci iz panonskog kala izmješta
začudno daleko na azijski kontinent, pa 'Mlada misa Alojzija Tičeka' ili
'Smrt Rikarda Harlekinija', gdje Krleža vodi dijalog sa samom hrvatskom
književnošću u obličju bludne gospođe koja se vucara svake godine s drugim
'talentom'...). Vrijeme radnje, da pristupimo problemu lektirno, jest negdje na
razmeđi stoljeća: plemići 'šljivari' neumitno propadaju, civilizacija i progres
nastoje nadvladati nad maglama krvavog devetnaestog vijeka, ali ubrzo će se
svijet pokazati u svom u najcrnjem obličju, višestruko krvavijem.
Centralna, noseća novela zbirke je bez svake sumnje 'Veliki meštar sviju hulja', makabrična pripovijest o Šefu, vlasniku 'Hrvatskog Pogrebnog Zavoda' ("Ha-pe-ze je postao već pojam bez kojeg ne bismo mogli da egzistiramo, i privredna baza toga poduzeća osnova je našeg narodnog gospodarstva"). Naravno, Šef je uz to i reklamer (marketinški mogul, rekli bismo danas), vlasnik tiskare i vodećih novina koje puni crnom kronikom – on je glavom i bradom sam Nečastivi, a zatravljena masa oslijepljena propagandom trči da se upiše u Ha-pe-ze, i "babe i kanonici, presvijetli i veliki župani u miru što male bijele pudle vodaju na uzici, kraljevski nadstražari s virginijom, dojenčad i fakini, oficiri i trudne žene, djevojčice i soldati, sve to vrvi pred pogrebnim zavodom. (...) Guraju se ljudi da se upišu i pretplate, u strahu da ne bi izostali iz mrtvačkog popisa, da im se ne desi da i oni ne umru u velikom ratnom klanju, toj posljednjoj apoteozi evropske civilizacije. Guraju se i natječu da dobiju smrtovnicu što prije, pa da ne čekaju predugo ovdje, na toj nesretnoj kugli, u blatnom gradu i po smrdljivim ulicama." Ha-pe-ze? Hmm, kao da podsjeća na nešto. O, da, uvjeravam vas da je učitavanje naknadnog značenja u navedenu priču koliko zaprepašćujuće, toliko i poučno.
Centralna, noseća novela zbirke je bez svake sumnje 'Veliki meštar sviju hulja', makabrična pripovijest o Šefu, vlasniku 'Hrvatskog Pogrebnog Zavoda' ("Ha-pe-ze je postao već pojam bez kojeg ne bismo mogli da egzistiramo, i privredna baza toga poduzeća osnova je našeg narodnog gospodarstva"). Naravno, Šef je uz to i reklamer (marketinški mogul, rekli bismo danas), vlasnik tiskare i vodećih novina koje puni crnom kronikom – on je glavom i bradom sam Nečastivi, a zatravljena masa oslijepljena propagandom trči da se upiše u Ha-pe-ze, i "babe i kanonici, presvijetli i veliki župani u miru što male bijele pudle vodaju na uzici, kraljevski nadstražari s virginijom, dojenčad i fakini, oficiri i trudne žene, djevojčice i soldati, sve to vrvi pred pogrebnim zavodom. (...) Guraju se ljudi da se upišu i pretplate, u strahu da ne bi izostali iz mrtvačkog popisa, da im se ne desi da i oni ne umru u velikom ratnom klanju, toj posljednjoj apoteozi evropske civilizacije. Guraju se i natječu da dobiju smrtovnicu što prije, pa da ne čekaju predugo ovdje, na toj nesretnoj kugli, u blatnom gradu i po smrdljivim ulicama." Ha-pe-ze? Hmm, kao da podsjeća na nešto. O, da, uvjeravam vas da je učitavanje naknadnog značenja u navedenu priču koliko zaprepašćujuće, toliko i poučno.
Čitajući
Krležu, sve je jasno kao dan: ništa nova pod kapom nebeskom. Isti problemi,
iste dvojbe, neurastenični (malo)građanski intelektualci, razapeti između
vlastitih moralnih dvojbi i sveopćeg društvenog rasapa najradije biraju smrt u
alkoholu ili samoubojstvu, bez stvarne akcije koja ostaje samo teoretska. U
ovaj ponovni osvit globalne krize, sveopće nesigurnosti i tinjanja mnogih
ratova, samo se treba zapitati zašto danas nitko od književne elite nema
moralne hrabrosti strgnuti masku licemjerja svakodnevnice, ove "dijabolične
i paklene dekorativnosti naših dana" tako kao što je to radio stari
Fritz? Kritika se svela na besciljno letenje preplašenih knjiških moljaca oko
vatre istine, moljaca koji se panično boje da će možda oprljiti vlastita
svilena krilca, pa je stoga lakše o svakome i svemu pisati afirmativno i
ulizivački. Gdje je, dakle, ta poštena inteligencija koja bi
razumjela i razotkrila današnju mentalnu osakaćenost i zatupljenost svekolikog
puka, razuma ispranih televizijom, lošom književnošću, podjelom na crvene
i crne, tabloidnim jutarnjolikim novinama, u tom "vrtoglavom
ludilu zbivanja, senzacije i blefa" kakvim ga Krleža vidi još 1933.?
Nije li to možda stoga što isti ti Šefovi, medijski moguli kroz novinski
'kolumnistički' prostor guše razum i plaćaju sinekure književnicima, pružajući
iluziju kritike i gradeći blef 'drukčijeg mišljenja', a dobivajući u zamjenu
prešućivanje i zataškavanje vlastitog prljavog rublja, privatizacijskih i inih
afera? Crkva pak trči za profitom, namjesto sirotišta i pučkih kuhinja zajedno
sa švercerima oružja gradi shopping-centre, i spremna je zbog novca
pljunuti na vlastitog poglavara skrivajući golf-palice iza leđa, punih usta
interesa pastve, u sprezi s korumpiranim pravosuđem... A kao konačni argument
rasprave uvijek se na površinu izvlači vojna knjižica iz 1991... Krleža kao da
je predvidio da će se pojaviti dva lica istog zlatnika, sudac Slavko i Sudac
Zlatko, a trideset godina nakon Krležine smrti sve je "u ovoj našoj
jadnoj maloj austrijskoj garnizoni" nepopravljivo isto, osim što
umjesto bečkog dvora sudbinu kroje 'bankiri' i nema nijednog glasa koji bi iz
sve snage udario po demagogiji, dvostrukim kriterijima, lažnom domoljublju i
još lažnijoj vjeri.
Ekspresionistički
stil Krležine novelistike izuzetno je jezično i semantički bogat. Mnoštvo je
riječi čije smo značenje zanemarili ili zaboravili, a opisi su krležijanski
dugi i koloristički bogati - recimo u 'Velikom meštru' na desetke
stranica opisuje se jedna zagrebačka donjogradska kuća, što poput "blatnog
i gadnog kaveza" stoji kao zlokobna metafora za čitav svijet, diše i
uvija se kao kakva ranjena zvijer, truli i ispušta smradove i zvukove napuklih
orkestriona... Krleža je eksplozivan, vrlo suvremen, fascinantan, istinit i
precizan. Pisac je to kojeg moramo ponovno otkriti, jer nas s povijesne
razdaljine od tričetvrt vijeka dodiruje i objašnjava nam stvari koje su zapravo
samorazumljive, ali smo ih skloni zaboravljati, povedeni i zavedeni dnevnim
događajima koji se smjenjuju kao na tekućoj traci. Napredak nas je evidentno
dotakao u zadnjih nekoliko generacija, ali su sve do jučer, sub specie
aeternitatis, naši očevi beznadno živjeli u seoskom blatu, ginuli pod tuđim
stjegovima kao marva, klali se po krčmama, umirali od sušice i sanjali o
gradovima, toplini ugljena, ili kakvom činovničkom ili nadstražarskom mjestu u
državnoj službi, dakako. A danas nam Krleža daje zvučnu pljusku
podsjećajući kako smo (unatoč fejsbucima) i dalje ista stoka: puno, puno smo
bliže tim vremenima nego što si zamišljamo.
Božidar
Pavlović
2 komentara:
free dating 100 http://loveepicentre.com/ dating services for intelligent people
I am writing to let you know of the fabulous [url=http://www.oksunglassescheapest.com]cheap oakley sunglasses sale[/url]
experience my wife's princess
developed going through your blog. She mastered many details,[url=http://www.oksunglassescheapest.com]cheap oakley sunglasses for men[/url]
cheap oakley sunglasses ,most notably what it's
like to possess an ideal coaching spirit to have folks
really easily understand several
problematic subject matter. You actually surpassed people's expectations. Thank you for giving the essential, trustworthy,
educational and as well as [url=http://www.oksunglassescheapest.com]cheap oakley sunglasses sale[/url]
cheap oakley sunglasses for men unique oakley sunglasses cheap guidance on this topic to Mary.
Objavi komentar